Wednesday, April 30, 2008

MENGIDAMKAN TAT NANGKA

MENGIDAMKAN TAT NANGKA

Saya teringin sangat nak makan tart nangka. Saya dah banyak kali mencari di sekitar daerah tempat saya tinggal tapi tak berjumpa kedai yang menjualnya. Yang ada hanyalah tart nenas. Saya juga cuba mencari dari buku resepi tapi tidak dapat juga. Saya harap pihak puan dapat memberikan atau mencarikan saya
resepi tart nangka ini. Saya mengidam masa mengandungkan anak ke dua lagi tapi masih tak dapat sehinggalah dah ada anak ketiga pula. Jadi bantulah saya.

TAT NANGKA
Bahan Pastri

280 gm tepung gandum
1/2 camt garam
150 gm mentega
3 camt gula kastor
60-75 ml camt air sejuk

Bahan Inti
50 g mentega
50 g gula kastor
1 biji telur
60 g serbuk badam
40 g tepung gandum
80 gm puri nangka*
50 g nangka, dikiub halus

Cara membuatnya
1. Lengser tin-tin kecil tart dengan mentega.
2. Untuk pastri. Ayak tepung gandum dan garam. Gaulkan mentega dengan tepung hingga menjadi seperti serbuk roti.
3. Masukkan gula, kacau rata. Kemudian campurkan sedikit demi sedikit air sambil diuli menjadi doh. Bungkus doh dan simpan di dalam peti sejuk selama 20 min.
4. Keluarkan doh, ambil sedikit demi sedikit, alaskan dasar tin pai. Ketepikan.
5. Pukul mentega, gula dan telur hingga sebati. Masukkan semua bahan lain, kacau rata-rata.
6. Ratakan inti ke dalam kulit pastri. Bakar pada suhu 190 C selama 40-45 min atau hingga masak.

* Ambil isinya, kisar menjadi puri.

2 comments:

me said...

Saya ada menjual tart nangka. Anda blh lawati blog saya mom's hot tart utk tempahan.

Unknown said...

saya ada menjual tat nangka boleh tengok fb page kami tat nangka padang maziah