Wednesday, April 30, 2008

KEK MENTEGA

KEK MENTEGA YANG LEMBUT

Kek Mentega akan menjadi lembut jika ia diputar hingga kembang dan gebu. Pastikan gula agak hancur sebelum dimasukkan telur sedikit demi sedikit. Kaupbalikkan tepung perlahan-lahan dengan senduk kayu atau spatula plastik supaya adunan kekal ringan.

KEK MENTEGA
250 g mentega
240 g gula kastor
1 camt Quick 75
4 biji telur, dipukul sedikit
280 g tepung paling halus } diayak
1 camt serbuk penaik }
60 ml susu cair
kepingan badam, utk tabur (jika suka)

Putar mentega, gula dan Quick 75 hingga kembang. Masukkan sedikit demi sedikit telur sambil diputar sebati. Kaupbalikkan bahan ayak perlahan ke dalam adunan dan kacau rata. Akhir sekali, masukkan susu cair dan kacau lagi. Ratakan adunan di dalam tin 25 cm yg dialas dengan kertas kalis minyak dan dilengser dengan mentega. Taburkan badam di atasnya. Bakar pada 180 C selama 1 jam atau hingga masak.

NASI AYAM BBQ
air untuk merebus ayam
1 ekor ayam, anggaran 2 kg
8 cm halia, dihiris
garam

Bahan Perap
3 camb kicap cair
75 ml sos tomato
2 camb sos cili
1 camb madu
2 camb gula melaka, dicincang halus
1 camb jus limau nipis
2 camt parutan halia
3 ulas bawang putih, dicincang halus
2 camb air

Bahan Nasi
1.25 kg beras
160 ml minyak
garam
4 ulas bawang putih, dititik
2 camb stok pekat ayam (dlm botol), jika suka
air rebusan ayam

Bahan Sos Cili (kisar halus)
100 g halia
50 g bawang putih
50 g bawang merah
200 g cili merah
5-6 biji limau kasturi, diperah jusnya
garam & gula
60 ml sos tomato

Bahan Sos Ayam (campur)
1 camt gula
1 camt minyak bijan
2 camb kicap cair
2 camb sos tiram
200 ml air rebusan ayam

Bahan Sampingan
daun salad, timun dan tomato (dihiris)

Untuk memasak ayam. Jerang air dlm periuk besar hingga mendidih. Masukkan ayam, halia dan garam. Tutup periuk dan masak atas api sederhana selama 5 min, kemudian padamkan api dan biar ayam di dalam air itu selama 20-25 min. Angkat ayam dan celupkan dalam air biasa. Biar 10 min kemudian gantung ayam selama 30 min supaya kering airnya. Lumur dengan bahan perap dan biar ayam selama 3 jam sebelum dibakar/panggang.

Untuk memasak nasi. Panaskan minyak, masukkan beras, bawang putih dan garam, kacau hingga beras bersalut dengan minyak. Tuangkan air rebusan ayam dan stok ayam ke paras 2 cm lebih tinggi dari beras. Jerang hingga kering airnya kemudian perlahankan api dan tutup periuk.
Untuk sos. Kisar cili dengan garam, cuka dan gula. Isikan ke dalam mangkuk kecil. Satukan kicap, sos tiram dan sedikit air rebusan ayam.

BUAT KUIH APAM (YANG KECIL-KECIL) YANG GUNA AIS KRIM SODA, SARUNGNYA CAWAN KERTAS NAK BUBUH MINYAK TAK?
Tidak perlu bubuh minyak pada cawan kertas.

TAU FU FAH KALAU BOLEH RESEPINYA JANGANLAH SUSAH
SANGAT BAHAN2NYA.
Bahan yg sukar didapati (sek ko fun atau serbuk gypsum) untuk Tau Fu Fah boleh dibeli di kedai-kedai menjual ubatan Cina.

TAU FU FAH
300 g kacang soya, direndam 5 jam (gantikan air kerap)
3 liter air
3 camb tepung jagung
3/4 camt sek ko fun
125 ml air mendidih

Bahan Sirap
350 g gula pasir
250 ml air
2 helai daun pandan, disimpulkan

Sejatkan kacang soya dan ramas untuk menanggalkan kulitnya. Kisar dengan 1 1/4 liter air kemudian tapis menggunakan kain jaran (maslin/kain kasa). Perah untuk mengambil patinya. Kisar semula dengan baki air dan perah sekali lagi. Satukan air mendidih dengan sek ko fun. Biar sejuk kemudian campur dengan tepung jagung. Tapiskan ke dalam bekas/periuk yg besar. Jerang air soya hingga mendidih. Pastikan ia dikacau sekali. Bila airnya sedang mendidih, tuangkan cepat-cepat ke dalam bekas besar tadi. Buangkan buih yg timbul di permukaan. Bungkus penutup bekas dengan kain tebal kemudian tutuplah bekas kemas-kemas. Biar selama 1 jam, ia akan menjadi keras. Hidangkan dengan sirapnya (jerang semua bahan hingga gula larut kemudian tapiskan).

No comments: