Wednesday, April 30, 2008

Kek Durian

KEK DURIAN

Saya adalah orang Sabah memohon bantuan puan/tuan saya memerlukan resepi kek durian dan kek keladi serta saya memohon puan/tuan mengajar saya resepi lapisan kek tersebut diintikan keladi atau durian yang menggunakan gelatin dan whipping cream. Saya memohon jasabaik tuan/puan akan perkara tersebut.

Kek berinti keladi/durian dikenali sebagai MOUSSE CAKE. Ia hanya menggunakan keladi (rebus, lecek halus) dan isi durian (kisar halus). Gunakan gelatin halal. Resepi di bawah adalah untuk melapisi 2 keping kek span berukuran 25 cm.

KEK MOUSSE DURIAN
500 ml susu segar
150 g gula halus
30 g tepung kastard } campur
60-75 ml air } jadi pes
1 biji kuning telur (besar) }
20 g gelatin
40 ml air panas
1/2 cawan puri durian
300 ml krim putar, diputar kental

Bubuh gelatin dan air panas di dalam mangkuk kecil yg tahan panas. Biar 10 min. Letak mangkuk di dalam periuk air mendidih perlahan, kacau hingga gelatin larut. Angkat dan ketepikan.

Jerang susu dan gula hingga mendidih. Satukan dengan pes telur, gaul rata hingga pekat kemudian angkat. Masukkan gelatin larut dan puri durian, kacau sebati dan biar hingga sejuk sedikit (jangan dibiar terlalu lama kelak ia beku).

Masukkan krim putar dan gaul perlahan hingga rata. Letak sekeping kek span di dalam 'ring' atau gegelang besi berukuran sama, tuangkan mousse. Ratakan permukaannya kemudian tekan sekeping lagi kek span di atasnya. Tutup dan simpan di dalam peti sejuk hingga keras.

No comments: