Wednesday, April 30, 2008

CARA MEMBUAT POPIA

CARA MEMBUAT POPIA

Saya ingin sangat nak tahu cara inti popia tanpa menumis kesemua bahan. Inti popia yang ditumis boleh di pelbagaikan, tapi yang saya maksudkan ini, ialah suka popia yang berintikan sengkuang yang telah dimasak, berwarna perang (macam direbus dengan gula merah?????)

Biasanya disediakan dengan menyapu sos diatas kulit, letakkan sengkuang tadi kemudian bawang goreng serta satu lagi bahan bergoreng (tak tahu apa ke bendanya) kemudian digulung dan siap untuk dimakan
(kadang kala disapukan sekali lagi dengan sos sebelum dihidang)

Utk inti popiah jenis ini, hanya bahagian sengkuangnya saja yg dimasak, yg lain disediakan secara berasingan. Pilihannya adalah mengikut kegemaran sendiri.

INTI POPIAH
60 ml minyak masak
8 ulas bawang putih, ditumbuk
2 camb taucu, dicincang halus
300 g udang kecil, dibuang kulit
2 kg sengkuang, dihiris spt mancic
2 camb kicap cair
1 camt kicap pekat
2 camb gula
garam secukupnya
2 liter air

Bahan Lain
3 biji telur - dibuat dadar & dihiris halus
4 keping tauhu - digoreng & dikiub kecil
1 biji timun - dibuang empulur & dihiris halus
150 g taugeh - dibuang ekor & dicelur
sedikit bawang goreng & kacang tumbuk

Panaskan minyak, tumis bawang putih hingga wangi. Masukkan taucu dan kacau hingga terbit minyak. Masukkan udang, kacau rata. Bubuh sengkuang, kacau 3 min kemudian masukkan kicap cair, kicap pekat, gula dan garam. Tuangkan air dan masak hingga mendidih kemudian perlahankan api dan renihkan hingga sengkuang lembut dan kuahnya kering. Angkat dan biar sejuk. Sudukan sengkuang dan semua bahan lain ke atas kulit popiah dan gulung kemas.

No comments: